07. januar 2016 (endret 05. februar 2018)
En konkret og forpliktende handlingsplan vil gjøre det lettere å styre prosessen og arbeide målrettet og strukturert. Det er likevel nødvendig med fleksibilitet da det ofte skjer uforutsette ting underveis som planen må justeres etter.
Følgende må avklares i utarbeidelse av handlingsplanen:
- Hva er målet for lederutviklingen?
- Hvordan henger målet sammen med organisasjonens mål, strategier, verdier, resultatkrav og spilleregler for ledelse.
- Er de organisatoriske forutsetningene for utvikling tilstede, eller må vi først jobbe med noen av disse områdende?
- Hvilke metoder for utvikling er egnet for å nå de målene som er satt?
- Hvilket tidsperspektiv ser vi for oss?
- Hvordan skal organisasjonen trekkes med i utviklingsarbeidet?
- Hvordan skal tiltakene følges opp og være en del av lederens hverdag?
Tiltakene i lederutvikling er en sekvens av aktiviteter for å nå de mål organisasjonen har satt for utviklingsarbeidet. Tiltakene kan være på individ, gruppe eller organisasjonsnivå, og kan omfatte alt fra standardiserte program for ulike målgrupper, til skreddersydde tiltak , til enklere utviklingsoppgaver som gjøres i det daglige virke.
En forutsetning for å få effekt av utviklingstiltakene er at de integreres i ledernes hverdag og følges opp over tid. Jevnlig tilbakemelding fra egen leder og kommunikasjon om gjennomføring av tiltak er avgjørende for å kunne nå de mål som er satt.
Det er viktig å skape positive forventninger til endring da det i seg selv har positiv effekt. En forutsetning for gode resultater i utviklingsarbeidet er at organisasjonen har et godt oppfølgingssystem som holder trykket på utviklingsarbeidet underveis
Identifisering av talenter og «onboarding». Slik lyder stikkordene for Testdagen 2019 som i år går av stabelen 23. september. Velkommen!
I flere år har hun jobbet systematisk med arbeidsmiljøet ved Oslo universitetssykehus (OUS). I høst ble hun belønnet med Den norske arbeidsmiljøprisen 2018.
– Vi trenger ledere som utvikler tjenestene ved å ta utgangspunkt i tilbakemeldinger fra pasientene og de som arbeider med dem.
Hva i all verden kan vi vente oss av den nye fagsjefen i Norsk psykologforening? Og hva tar han med seg han som går, utover skjorteskiftene sine?
Kritikk mot manglende oppfølging av avtalespesialister får sentral plass i maiutgaven av Psykologtidsskriftet.
- Psykologer har mye lederkompetanse i bagasjen. Så lenge de unngår å bli terapeuter i lederrollen, går det bra.
Emneord: ledelse
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.