07. januar 2016 (endret 05. februar 2018)
Har mål og målemetode blitt utarbeidet i starten av utviklingsarbeidet, vil det være enklere å evaluere om målene er nådd.
Evaluering handler om å måle effekten av lederutviklingen. Effekt er et sammensatt begrep som rommer ulike tolkninger, og som oftest er et resultat av flere innsatsfaktorer.
Evalueringer som bare måler deltakernes tilfredshet er ofte brukt, men har ikke nødvendigvis sammenheng med læring eller endret atferd.
En god evalueringsprosess forutsetter en god planleggingsprosess mellom oppdragsgiver og konsulent. Som ledd i en god evalueringsprosess bør noen spørsmål avklares
Det finnes ulike modeller for hvordan effekt av lederutvikling kan evalueres. Hva som er mest hensiktsmessig er avhengig av hvilke mål man satte seg i utgangspunktet. Det kan evalueres på resultatnivå både for organisasjonen som helhet og individuelle resultatmål.
Det bør legges opp til faste oppfølgingsmøter mellom ansvarlig leder og ansvarlige for lederutviklingen. Samtalene bør ha fokus på hvor langt vi har kommet i å nå oppsatte mål, samarbeidsrelasjoner osv. Nødvendige korrigeringer i arbeidsform bør iverksettes.
Det er viktig med god og tilstrekkelig dokumentasjon for å evaluere og for å sikre tempoet i gjennomføringen.
Hovedhensikten med å evaluere er å lære av prosessen. Læring fordrer at man gjør analyser av hvorfor det gikk som det gikk (årsaksanalyser), og bruker denne læringen til å justere utviklingsarbeidet underveis. LES MER
Vi har avklart:
Identifisering av talenter og «onboarding». Slik lyder stikkordene for Testdagen 2019 som i år går av stabelen 23. september. Velkommen!
I flere år har hun jobbet systematisk med arbeidsmiljøet ved Oslo universitetssykehus (OUS). I høst ble hun belønnet med Den norske arbeidsmiljøprisen 2018.
– Vi trenger ledere som utvikler tjenestene ved å ta utgangspunkt i tilbakemeldinger fra pasientene og de som arbeider med dem.
Hva i all verden kan vi vente oss av den nye fagsjefen i Norsk psykologforening? Og hva tar han med seg han som går, utover skjorteskiftene sine?
Kritikk mot manglende oppfølging av avtalespesialister får sentral plass i maiutgaven av Psykologtidsskriftet.
- Psykologer har mye lederkompetanse i bagasjen. Så lenge de unngår å bli terapeuter i lederrollen, går det bra.
Emneord: ledelse
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.