07. januar 2016 (endret 05. februar 2018)
Behovsanalysen skal tydeliggjøre de behov en virksomhet har for å utvikle sine ledere. Sentralt i dette er å avklare hva som er sentrale og nødvendige lederkompetanser for organisasjonen. Dette må sees i sammenhengen med hvilken type virksomhet det er snakk om, dens strategi og de arbeidsformer som er hensiktsmessige.
Det er viktig å beskrive hva ansvarlig leder ønsker å få ut av utviklingsarbeidet, både på organisasjonsnivå og individnivå. Manglende klargjøring på dette punktet samt dårlig styring og oppfølging underveis er antagelig de viktigste grunnene til at arbeidet ikke lykkes.
Det er mange måter å illustrere gangen i en utviklingsprosess; men det er vanlig å tenke seg en gapanalyse der en beskriver nåsituasjonen og ønsket situasjon for å finne frem til nødvendige forandringsbehov i virksomheten.
Spørsmål som må stilles om ledelse er:
Gapet mellom hvor man er og hvor man vil, viser forbedringsbehovet og er utgangspunktet for målformuleringer for utviklingsarbeidet.
Vi må ha en klar formening om hovedutfordringene, og om vi kan løse utviklingsarbeidet selv eller om vi trenger konsulentbistand utenfra.
Behovet for hjelp utenfra er avhengig av hvilken kompetanse organisasjonen selv har på lederutvikling. Det kan dreie seg om alt fra hjelp til spesifikke deler av lederutviklingen, til at en noen ganger må sette bort hele oppdraget inkludert behovsavklaringen. En kan stille seg noen avklaringsspørsmål:
Ved å bygge på interne ressurser (egne ledere og egen HR avdeling) i virksomhetens lederutvikling ligger det en mulighet for organisasjonslæring og kompetansebygging. En kan forebygge at kunnskap og kompetanse forsvinner ut av virksomheten, noe som lett kan skje når konsulentene har avsluttet sitt oppdrag. Interne ressurser har også et fortrinn ved at de kjenner godt kjernevirksomhet og organisasjonskultur.
Identifisering av talenter og «onboarding». Slik lyder stikkordene for Testdagen 2019 som i år går av stabelen 23. september. Velkommen!
I flere år har hun jobbet systematisk med arbeidsmiljøet ved Oslo universitetssykehus (OUS). I høst ble hun belønnet med Den norske arbeidsmiljøprisen 2018.
– Vi trenger ledere som utvikler tjenestene ved å ta utgangspunkt i tilbakemeldinger fra pasientene og de som arbeider med dem.
Hva i all verden kan vi vente oss av den nye fagsjefen i Norsk psykologforening? Og hva tar han med seg han som går, utover skjorteskiftene sine?
Kritikk mot manglende oppfølging av avtalespesialister får sentral plass i maiutgaven av Psykologtidsskriftet.
- Psykologer har mye lederkompetanse i bagasjen. Så lenge de unngår å bli terapeuter i lederrollen, går det bra.
Emneord: ledelse
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.