Gode eksempler

Her finner du reportasjer og eksempler fra psykologer i ulike kommuner. 

Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.

Frøydis Haukeland, Brita Rønning Iversen, Kristin Sekse

Bø i Telemark: Når kommunepsykolog Brita Rønning Iversen er på jobb, behandler hun ikke enkeltpersoner, hun utvikler gode tjenester.

Inger Marie Andreassen, Kjersti Hildonen, Bent Høie, Kristian Isnes og Marianne Egeberg Kolobekken

Bedre skolemiljø. Bedre foreldrekontakt. Færre barn og unge som blir henvist til psykiske helsetjenester (BUP) og PPT. Mindre sykefravær blant lærerne.

Ingrid Grov Mannsverk

Østensjø bydel i Oslo: En psykolog for dem som ikke nyttiggjør seg av tradisjonelle hjelpetilbud. Som heier fram normaliteten, spesielt når gutta og bekjemper sosial ulikhet i helse.

Dan Johnsen, ordfører Lyngen kommune

Lyngen kommune har gode svar på helsemyndighetenes forventninger om at psykologer engasjerer seg i lokalt folkehelsearbeid.

Andrea Kanavin Grythe, Kari Aaneby og Lise Fjellstad

PP-tjenesten

Nittedal kommune: Hvis ikke barna trives på skolen, er de ikke i stand til å lære noe.

Sture Jacobsen og Elisabeth Sjølie

Sortland kommune: - Det er ulogisk å starte jobben først etter at det har gått galt.

Skolegutt som ikke har det så bra

PP-tjenesten

Lærerne i Skedsmo peker ikke lenger på elevene når elevene strever. De peker på seg selv og læringsmiljøet og får blant annet veiledning av PP-psykologer om barns psykiske helse.

Vestby kommune: «Hvis du ikke trives på skolen eller gruer deg til skoledagene, er det kjempeviktig at du forteller det til noen».

Ingrid Sønstebø. Foto: Psykologtidsskriftet

Hedersgjest

Ringerike kommune: Da hun begynte som kommunepsykolog var det først og fremst behandling Ingrid Sønstebø så for seg at hun skulle drive med. Det tok ikke lang tid før hun skjønte at hun var på villspor.

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Om informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.