26. oktober 2017 (endret 27. oktober 2017)
Psykolog Gestur Gunnarsson med VR-briller
Hva kan digitale hjelpemidler gjøre for psykologisk praksis? Spørsmålet var utgangspunktet da #DigPsyk inviterte til omvisning i fremtidens psykiske ehelse.
Bettina har det ikke helt greit, du skal få henne til å rydde rommet, men hun ligger apatisk på sengen. Hva sier du, hvordan sier du det, hvordan reagerer hun? Og til syvende og sist: Hva kunne du eventuelt ha gjort annerledes?
Kaja Betin
Situasjonen er sakset fra et digitalt opplæringsprogram for miljøpersonell på en institusjon for ungdom med atferdsvansker. Programmet ble behørig demonstrert da drøye 40 psykologer i slutten av oktober tok turen innom teknologiverkstedet til Psykologenes forening for Digital helse , #DigPsyk.
Bettinas verden er virkelighetsnær, men likevel såpass unna at du får tid til å reflektere over fordeler og ulemper ved valgene du gjør og forhåpentligvis får med deg noe læring på kjøpet.
Deltakerne fikk nærkontakt av første grad både med App´er for mestring av angst og søvnvansker og kunstig virkelighet (VR) for å takle sosial angst og eksempelvis høydeskrekk.
Kaja Betin, leder for DigPsy, sier verkstedet var et ønske om å skape engasjement blant psykologer for bruk av ny teknologi i psykiske helsetjenester.
– Vi tror det er lurt at psykologene får førstehåndserfaring med det markedet kan tilby. Utviklingen skjer fortløpende på dette området, men mange psykologer har berøringsangst. Her har de fått anledning til å være «hands on», sier hun.
"Noen pasienter har lettere for å åpne seg i et digitalt framfor et fysisk univers
"
Betin sier at en del av verktøyene er blitt enklere å ta i bruk. Det fins likevel fortsatt en del myter. Blant annet at all terapi bør skje med behandler og pasient i samme fysiske rom.
– Forskningen viser at det ikke har noe å si for resultatet. Noen pasienter har til og med lettere for å åpne seg i et digitalt framfor et fysisk univers, påpeker Betin.
Les også:
Gestur Gunnarsson, psykolog ved Kongsvinger BPU, er fortapt bak VR-briller som gir ham et høyst realistisk bilde av hvordan det er å stå på talerstolen foran en forsamling: Verktøyet gir et levende innblikk i hvordan man takler det sosiale presset, hva man kan øve seg på for å redusere stressnivået?
– Flere psykologer bør vise interesse for digitale hjelpemidler. Ikke minst de som jobber med barn og unge. Unge er på nettet, foran spillkonsollen. Det er der psykologen også må være for å treffe dem, sier Gunnarsson.
"Flere psykologer bør vise interesse for digitale hjelpemidler
"
Han er blant annet interessert i hvordan psykologer kan bruke teknologien i psykoedukasjon av barn og unge; lære dem hvorfor de reagerer som de gjør på ulike situasjoner, gjerne med pulsmåler som en integrert del løsningen.
Han tror noe av psykologers motstand mot ny teknologi skyldes at noen verktøy er vanskelige å bruke og dyre i anskaffelse, men mener utviklingen går i riktig retning.
Synet på hva psykologer kan bidra med på skolene er litt snevert, mener PPT-leder Andrea Kanavin Grythe. I en ny rapport forklarer hun hvordan de kan hjelpe elever gjennom klassekameratene og lærerne deres.
Her finner du eksempler på hvordan PPT følger opp elever og ansatte i grunnskolen. Historiene er hentet fra virkeligheten, men personene er anonymiserte.
Psykologrollen versjon 2.0 er under utvikling, og den vil rocke deg. Og forhåpentligvis gjøre deg til en bedre og mer effektiv fagutøver.
Bare 16 prosent vurderer tilgjengeligheten til psykisk helsehjelp i egen kommune som god, viser tall fra Helsepolitisk barometer for 2019.
Innimellom har jeg lyst å hive iPhonen til døtrene mine i veggen. Godt foreldreskap handler imidlertid om å veilede barna sine. Ikke å skremme vettet av dem.
Jeg er et vandrende genetisk eksperiment: Jeg er enegget tvilling. Det er ingen tvil om at genene er viktige, men genene kan ikke oppdra barna våre. Det er det bare vi foreldre som kan gjøre.
Emneord: barn og unge , teknologi
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.