Hva skal til for at begreper som «psykososialt miljø», «livsmestring» og «sosial- og emosjonell kompetanse» skal bli mer enn pene ord på papiret?
Nittedal kommune: Hvis ikke barna trives på skolen, er de ikke i stand til å lære noe.
Sammenhengen mellom mistrivsel på skolen og depressive symptomer hos unge har blitt sterkere over tid.
Skoleansatte har ansvar for at alle elever skal trives på skolen, og at de skal oppleve mestring. Ofte er det bare små grep som skal til.
Sortland kommune: - Det er ulogisk å starte jobben først etter at det har gått galt.
Regjeringen vil prioritere folkehelse og livsmestring i skolen. Det fremgår av stortingsmeldingen Fag – Fordypning – Forståelse som kunnskapsministeren presenterte 13. april.
Vestby kommune: «Hvis du ikke trives på skolen eller gruer deg til skoledagene, er det kjempeviktig at du forteller det til noen».
Det finnes dessverre rektorer som lever i den villfarelsen at skolen deres er fri for mobbing. Det finnes dessverre noen veldig få lærere som velger å ikke like elevene sine like mye.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen anerkjenner at det mangler en helhetlig strategi for å gjøre kunnskap om psykisk helse til en del av barn og unges allmenndannelse
Psykolog Hanne H. Brorson har muligens funnet en snarvei for å få psykisk helse inn i skolen.
Jeg er usikker på effekten av å innføre psykologi på fagplanen skolen. Spiser man egentlig noe sunnere fordi man har lært på skolekjøkkenet at sunn mat er sunt?
Jo Magne Ingul ble hedret under Psykologikongressen 2015 for sitt arbeid om sammenhengen mellom skolefravær og psykisk helse.
Skolen bør gi grunnleggende kunnskap om hvordan barn og unge kan opprettholde god psykisk helse. Det krever seks organisasjoner av kunnskapsministeren.
De vil frafallet og skolevegringen til livs. Og de er et godt stykke på vei ved Oslo Handelsgymnasium og Ruseløkka skole. Fordi de har skjønt at hjelpen må gis mens elevene ennå er på skolen.
Psykologforeningen ønsker en bredere plattform for regjeringens ungdomshelsestrategi enn det som er bebudet. – Det må vær én dør inn der ungdom kan forholde seg til et bredt spekter av livsutfordringer.
− Mange stresser for mye. Jakter på noe perfekt som ikke fins. For noen blir det i overkant, og de dropper ut. Vi må hjelpe hverandre med å senke skuldrene, sier elevene ved Nøtterøy videregående skole.
Hvordan forebygge frafall fra videregående skole? 24. oktober samler Helsedirektoratet psykologer og andre faggrupper til nasjonal konferanse om tematikken.
Hva vet vi om unges psykiske helseproblemer, utdanning og arbeidsliv? Noen svar finnes i Nordlandsforsknings litteraturststudie ”De trodde jeg var en skulker, men jeg var egentlig syk”, som er laget på oppdrag fra NAV.
« Forrige | 1 | 2 | Neste »
Integral terapi: Ettårig deltidsutdanning. Godkjent som vedlikeholdskurs for psykologspesialister. Søknadsfrist 1. april.
Forhandlingsavdelingen har telefontid kl. 12.15–15.00 mandag til fredag.
Ring 23 10 31 30.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.