Norsk psykologforening har om lag 250 medlemmer som er ansatt i private/delvis private virksomheter. Mange av disse virksomhetene er kjennetegnet ved at det ikke er inngått tariffavtaler mellom Psykologforeningen på den ene siden og arbeidsgiver på den annen side.
Hva må jeg tenke på når jeg blir ansatt i en privat bedrift?
I slike tariffubundne virksomheter vil derfor den enkeltes arbeidsvilkår kun være regulert gjennom lovverket, arbeidsavtalen samt eventuelle arbeidsreglement. I enkelte virksomheter kan arbeidsgiver likevel ha inngått tariffavtaler med andre fagforeninger. I så fall kan vilkårene som fremgår av slike tariffavtaler bli gjort gjeldende for Psykologforeningens medlemmer.
En konsekvens av at det ikke er inngått tariffavtaler mellom foreningen og arbeidsgiver er at Psykologforeningen ikke har formell partsrettighet til blant annet å representere medlemmene i lønnsforhandlinger. I slike tilfeller vil derfor lønnsdannelsen kun være et resultat av arbeidsgivers vurdering og beslutning.
I virksomheter som ikke er bundet av tariffavtaler er det derfor viktig at arbeidsavtalen regulerer retten til full lønn under sykdom og foreldrepermisjon (uavhengig av trygdens refusjon på 6G). Videre må pensjons- og forsikringsordninger fremgå av arbeidsavtalen, samt 5 uker samlet ferie og ikke minst ukentlig arbeidstid. Dette er vilkår som normalt er regulert i tariffavtaler. Dersom de nevnte vilkårene heller ikke er regulert i arbeidsavtalen kan arbeidsgiver ensidig endre disse, men ikke til dårligere vilkår enn det eventuelle lover angir som minstestandarder. Som et eksempel kan det nevnes at Obligatorisk Tjenestepensjonsordning (lovpålagt minstestandard) er en vesentlig dårligere pensjonsordning enn det som gjelder i offentlig sektor.