«Å drive behandling i psykisk helsevern uten et system for tilbakemeldinger fra pasientene, er som å styre et fly uten instrumenter.»
Da studentklinikken ble stengt i oktober, føyk temperaturen i taket på Psykologisk institutt (PSI) ved Universitetet i Oslo. Helene Amundsen Nissen-Lie sto midt i stormen.
Klar melding til foretakstillitsvalgte fra mannen som sitter på toppen av tilsynspyramiden i norsk helsevesen: Støtt opp om tilsynsordningene på egen arbeidsplass.
Psykologforeningen utfordrer helsemyndighetene til å ta mer ansvar for å kvalitetssikre evnetester for norske forhold. (Se video).
Ingen takker nei til mer effektive, forutsigbare og forpliktende behandlingsforløp i psykisk helsevern, men hvordan ivareta individuell variasjon og behandlingskvalitet?
I 2007 vedtok Norsk psykologforening Prinsipperklæring om evidensbasert psykologisk praksis. Her kan du lese erklæringen og om bakgrunnen for hvorfor den ble vedtatt.
• Veileder om EUs personvernforordning (GDPR) • Informasjonsvideoer om GDPR • Psykologforeningens personvernerklæring • Norm for informasjonssikkerhet
Om psykologers kompetanse til å være faglig ansvarlig for pasientbehandling og ha lederansvar i psykisk helsevern.
Når noen etterspør mer effektivitet i psykisk helsevern, bør vi undersøke måten vi jobber på, ikke irritere oss over spørsmålet.
− Vi fikk et velrettet spark bak, sier Ole Øystein Kildebo, seksjonsleder ved BUP Porsgrunn, en av institusjonene som ble omfattet av tilsynet ved landets poliklinikker for barn- og unge i 2013-14. Vi spurte han og to andre BUP-ledere om hvordan avvik kan benyttes i endringsarbeid.
Psykologforeningen mener begrunnelsen for lovfesting av psykolog i kommunale helse- og omsorgstjenester langt på vei er den samme som i psykisk helsevern: Forsvarlighetskravet gjør seg sterkt gjeldende begge steder.
– Norsk Nevropsykologisk Forening reviderer nå sin veileder i klinisk nevropsykologi og ferdigstiller en splitter ny versjon i 2015, opplyser foreningens leder Marianne Løvstad. 13. november hilser hun rekordmange deltakere velkommen til foreningens årsmøtekurs.
Anne Grethe Erlandsen
Motstanden mot fritt behandlingsvalg fikk fritt spillerom da statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Anne Grethe Erlandsen, møtte deltakerne på Psykologforeningens lederkonferanse 30. oktober.
Innen psykisk helse har klientenes tilbakemeldinger vært lite verdt, mener Birgit Valla. Hun er aktuell med et 150 siders essay om hvordan terapeuter kan gi mer effektiv behandling. Oppskriften er krevende, men tydelig: Systematisk feedback og trening, trening, trening.
Carol A. Falender
«Det holder ikke å være god spesialist for å være god veileder. Veiledning er en særegen aktivitet som krever helt spesiell kompetanse». Slik lyder kjernen i budskapet til den amerikanske veiledningsguruen Carol A. Falender. 23. september samlet hun i underkant av 100 veiledere i spesialistutdanningen for psykologer til dagsseminar i Oslo.
− Lokal handlefrihet er en forutsetning for høy kvalitet på offentlige helsetjenester og understøtter myndighetenes mål om ”Pasientens helsetjeneste”.
Da Anders Skuterud meldte seg til tjeneste i Psykologforeningen for første gang, krabbet Andreas Høstmælingen fremdeles rundt med fuktig nese i en sandkasse i barndomsbyen Lillehammer. 1. juli overlot den eldre fagsjefrattet til den yngre. Anders Skuterud og Andreas Høstmælingen er psykologforeningen.nos hedersgjester i august.
Jan Fredrik Andresen
– Trygge helsetjenester, sier Jan Fredrik Andresen. Det er det samfunnet vil ha. Og da trengs mer faglig styring og standardisering enn vi har i dag. Budskapet var entydig da Helsetilsynets øverste leder møtte psykologer i ledelse 3. april.
Den europeiske føderasjonen av psykologforeninger (EFPA) har revidert sin modell for å vurdere tester.
Sentrale verktøy for utredning av personer med psykiske helseproblemer er nå oversatt til norsk tegnspråk. Prosjektleder Beate Øhre mener arbeidet er et viktig skritt for å unngå feildiagnostisering av tegnspråklige døve og tunghørte personer.
« Forrige | 1 | 2 | Neste »
Jus- og arbeidslivsavdelingen har telefontid kl. 12.15–15.00 mandag til fredag.
Ring 23 10 31 30
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.